På denna Dojo kommer vi att introducera Arduino-programmering. Vi kommer att använda projektboken som följer med Arduino-startkitet. Följande bildserie är en bra introduktion till hur Arduino och uppkoppling av kretsar med startkitet.
En av tankarna bakom CoderDojo är att uppmuntra egna projekt och idéer. Fundera gärna på vad ni skulle vilja göra de kommande gångerna på CoderDojo. Har ni några idéer skicka ett mail till coderdojo-skurup-public@googlegroups.com med förslag till idéer. Nästa gång kommer det utöver scratch och Processing också möjlighet att prova Elektronikbyggen med Arduino.
För de som aldrig skrivit några program börjar man bäst med Scratch. Jag har lagt upp ett antal steg-för-steg anvisningar. I anvisningarna finns också lite frågor som kan vara bra att fundera lite kring.
För de som känner att de som vill gå vidare och lära sig ett programmeringsspråk använder vi Processing. Processing är en utvecklingsmiljö baserad på en förenklad form av programmeringsspråket Java. Material vi kommer att använda finns här:
Ta med frukt och dricka då det kan vara bra med en paus i ”kodandet”.
Om era barn har egna projekt de vill arbeta med är de välkomna, men de måste isåfall ta med sina egna datorer. Vi kommer ha ett begränsat antal gästkonton för det trådlösa nätverket just för detta ändamål.
Det kommer att finnas laptops med programvara installerad i datorsalen. För att kunna logga in på dessa krävs dock att man kan sitt användarnamn och lösenord från skolorna i Skurup. Ett USB-minne kan också vara bra att ta med för att kunna spara resultatet från CoderDojon 😉
Ni behöver inte heller skriva ut biljetter. Vi använder Eventbrite för anmälningen bara. Bara tala om vem ni är när ni kommer.